icon-search
icon-search

Kalaulah Aku Tahu Dulu Apa Yang Aku Tahu Sekarang : Part 1

Kalaulah Aku Tahu Dulu Apa Yang Aku Tahu Sekarang : Part 1

Pernah tengok tak cerita Quantum Leap? Sesiapa yang membesar pada 90an akan tahu cerita ni. Kalau lah Coach boleh quatum leap ke diri Coach 12 tahun yang dulu, tak tahu lah macam mana awesome nya Coach sekarang ni.

Tapi biasa la, hind sight is always 20/20.

Masa Coach mula mula start dulu tak ada siapa guide Coach tentang training, internet dah ada, tapi tak semaju sekarang, tak ada social network. Apa yang Coach belajar adalah trial and error, dan magazine Flex, Muscle and Fitness dan Muscular Development. Tak ada sifu untuk di rujuk.

Jadi apa yang Coach nak ajar pada diri Coach 12 tahun yang lepas? Banyak sebenarnya tapi biarlah untuk series ni kita bincang satu saja.


Yang paling penting sekali yang Coach akan ajar diri Coach yang dulu adalah : LESS IS MORE.


Percaya tak, sebagai author artikel Training Economydulu pun Coach buat mistake macam korang yang newbie juga. Buat training sampai 7-8 exercise, 6 hari seminggu training, 2 jam sehari. I have all the time in the world, jadi tak kisah. Sebab dah jadi trend volume gila gila.

But im not like most newbie, sebelum masuk gym Coach study dulu training dan supplement selama 2 bulan (sebab 2 bulan diambil untuk kumpul duit untuk gym membership ahaks!). Tapi dalam magazine yang Coach sebut tadi semuanya training style bodybuilding yang 'berisi', jadi itu jerlah yang Coach tahu.


Sekarang Coach tahu dengan banyak trial and error, more is not always good.

Sekarang ni percaya tak Coach buat training untuk chest paling banyak 3 exercise jer. Contohnya training chest dan back baru baru ni. Chest buat bench press dengan machine flyes. Back buat Bent over row dengan seated wide grip row. Dah, cukup. Dan Coach sore sampai 2 hari. Apa teknik dia? Haa..itu untuk artikel yang akan datang.

Kalau diri Coach yang dulu tak dengar nasihat Coach yang sekarang ni Coach ketuk kepala dia, biasa tu tak nak dengar kata orang tua hahaha


Artikel Oleh:

Coach Shahril Rahman




Older post Newer post

Your cart is currently empty.
Continue shopping